Το αστερι της πληροφοριας

Σημερα εχουμε...

Παρασκευή 21 Φεβρουαρίου 2014

Σε έξαρση η γρίπη στη Ελλάδα!

Κάθε χρόνο, την ίδια περίπου περίοδο πολλοί από εμάς – για την ακρίβεια, το 10% των Ευρωπαίων – κλείνουμε, θέλοντας και μη, ραντεβού με μια «σύντροφο» ύπουλη, που δεν θέλει το καλό μας. Και αν στο ραντεβού αυτό δεν πάμε έχοντας λάβει τις κατάλληλες «προφυλάξεις», τότε μπορεί να οδηγηθούμε γρήγορα στο... κρεβάτι. Το ραντεβού με τη γρίπη, που είναι η περιστασιακή αυτή «σύντροφος» του πληθυσμού, κλείστηκε εφέτος νωρίτερα από ό,τι πέρυσι, αναφέρουν οι ειδικοί, και η πλειονότητα των Ελλήνων πήγε στη «συνάντηση» χωρίς μέτρα προφύλαξης – χωρίς, δηλαδή, το σωτήριο αντιγριπικό εμβόλιο που πρέπει να λαμβάνουν τα άτομα υψηλού κινδύνου για να αποφύγουν τις επιπλοκές της νόσου, οι οποίες μπορεί να οδηγήσουν ακόμη και σε θάνατο. Ετσι το στέλεχος Η1Ν1 της γρίπης των χοίρων (πρόκειται για το ίδιο στέλεχος που προκάλεσε την πανδημία γρίπης το 2009), το οποίο είναι και το κυρίαρχο εφέτος στην Ελλάδα, βρήκε – και συνεχίζει να βρίσκει – τρόπο ώστε να τρυπώνει σε ολοένα και περισσότερους «ανοχύρωτους» οργανισμούς. Στη χώρα μας καταγράφεται αυτή τη στιγμή η υψηλότερη δραστηριότητα γρίπης στην Ευρώπη, σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Κέντρο για τον Ελεγχο και την Πρόληψη Νοσημάτων (ΕCDC), και «Το Βήμα» σάς μεταφέρει σήμερα όλες τις τελευταίες πληροφορίες και συστάσεις των επιστημόνων για να αποφύγετε το «ραντεβού» με τη γρίπη, το οποίο μπορεί να καταλήξει σε... επικίνδυνη σχέση και, αν αυτό δεν καταστεί δυνατόν, να περάσετε όσο πιο ανώδυνα γίνεται τις ημέρες και τις νύχτες με τον (ιογενή) εχθρό σας.


Η Ελλάδα βρίσκεται στην κορυφή της Ευρώπης - δυστυχώς όμως μόνο σε ό,τι αφορά τη δραστηριότητα της γρίπης, σύμφωνα με την πιο πρόσφατη ενημέρωση του Eυρωπαϊκού Κέντρου Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων (ΕCDC) που καλύπτει τις τελευταίες ημέρες του Ιανουαρίου ως και τις 2 Φεβρουαρίου. Το Ευρωπαϊκό Κέντρο σημειώνει ότι από τις 29 ευρωπαϊκές χώρες που παρέχουν κλινικά δεδομένα η δική μας αναφέρει υψηλή δραστηριότητα γρίπης, ενώ η Βουλγαρία, η Φινλανδία, η Γαλλία, το Λουξεμβούργο, η Μάλτα και η Ισπανία αναφέρουν μέτρια δραστηριότητα - τα υπόλοιπα 22 ευρωπαϊκά κράτη που συμμετέχουν στο σύστημα καταγράφουν χαμηλή δραστηριότητα γρίπης.


Υπομονή ως τον Απρίλιο
Η γρίπη συνεχίζει να δείχνει αυτή τη στιγμή τα «δόντια» της στον πληθυσμό και μάλιστα με πολύ άγριες διαθέσεις, όπως λέει στο «Βήμα» ο λοιμωξιολόγος του ελληνικού Κέντρου Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων (ΚΕΕΛΠΝΟ), επίκουρος καθηγητής της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Σωτήρης Τσιόδρας. «Σε αυτή τη φάση, αν ένα άτομο παρουσιάζει συμπτώματα γριπώδους συνδρομής, όπως πυρετό, βήχα, κεφαλαλγία, μυϊκούς πόνους και πόνους στα οστά, τότε οι πιθανότητες να έχει πράγματι νοσήσει με τον ιό της γρίπης είναι μεγαλύτερες του 50%. Εκτιμούμε ότι η δραστηριότητα της γρίπης φθάνει στην κορύφωσή της για εφέτος - σαφώς νωρίτερα σε σύγκριση με πέρυσι, οπότε τέτοια εποχή το κύμα γρίπης ξεκινούσε - και ότι η υψηλή δραστηριότητα θα διαρκέσει για άλλες δύο εβδομάδες, οπότε και σταδιακά θα αρχίσει να μειώνεται ώσπου η περίοδος γρίπης θα εξασθενήσει κάπου στα τέλη Μαρτίου με αρχές Απριλίου».

Σύμφωνα με το ΚΕΕΛΠΝΟ, ως την Πέμπτη το βράδυ είχαν συνολικά νοσηλευθεί σε Μονάδες Εντατικής Θεραπείας (ΜΕΘ) 133 άτομα (60 συνέχιζαν να νοσηλεύονται), ενώ είχαν καταγραφεί 32 θάνατοι - ελάχιστοι εξ αυτών αφορούσαν άτομα εκτός ΜΕΘ. Ο κ. Τσιόδρας εξηγεί ότι «τα σοβαρά κρούσματα και οι θάνατοι αφορούσαν στην πλειονότητα των περιπτώσεων άτομα υψηλού κινδύνου, κυρίως με χρόνια νοσήματα του αναπνευστικού. Ο μέσος όρος ηλικίας των θυμάτων είχε μια πτωτική τάση σε σύγκριση με πέρυσι και ήταν γύρω στα 55 έτη». Σημειώνεται ότι την αντίστοιχη εποχή πέρυσι είχαν καταγραφεί μόλις 46 σοβαρά κρούσματα της νόσου (τα 44 εξ αυτών νοσηλεύονταν σε ΜΕΘ), καθώς και 12 θάνατοι.

Τα στελέχη της εποχής
Ποιος είναι όμως ο κύριος ένοχος για την «επέλαση» της γρίπης εφέτος στη χώρα μας; Οπως αναφέρει στο «Βήμα» ο διευθυντής του Εθνικού Εργαστηρίου Αναφοράς Γρίπης Ν. Ελλάδος στο Ινστιτούτο Παστέρ κ. Ανδρέας Μεντής, στη συντριπτική πλειονότητα των κρουσμάτων (ποσοστό που ξεπερνά το 90%) εντοπίζεται το στέλεχος Η1Ν1 - πρόκειται για έναν παλιό μας γνώριμο από την πανδημία της γρίπης των χοίρων (ή νέας γρίπης, όπως ονομάστηκε στην Ευρώπη). Σε πολύ μικρότερο ποσοστό τα κρούσματα αφορούν το στέλεχος Η3Ν2, που ανήκει, όπως και το Η1Ν1, στον τύπο Α της γρίπης, ενώ ελάχιστα δείγματα που έχουν απομονωθεί αφορούν τον τύπο Β της γρίπης. Κυκλοφορούν όμως αυτή την περίοδο και άλλοι ιοί του αναπνευστικού, όπως ο αναπνευστικός συγκυτιακός ιός, καθώς και ρινοϊοί.

Πάντως, σύμφωνα με τον κ. Μεντή, οι γενετικές αναλύσεις των στελεχών που κυκλοφορούν εφέτος δείχνουν ότι (ευτυχώς) συμμορφώνονται στα προληπτικά και κατασταλτικά «όπλα» που έχουν οι γιατροί στα χέρια τους. «Στο Ινστιτούτο Παστέρ έχουμε διεξαγάγει ενδελεχείς γενετικές αναλύσεις τόσο στο Η1Ν1 που κυκλοφορεί εφέτος στην Ελλάδα όσο και στο Η3Ν2 και, παρότι είδαμε κάποιες μικρές μεταλλάξεις, δεν έχουμε παρατηρήσει κάτι το ιδιαίτερο. Το εμβόλιο είναι λοιπόν αποτελεσματικό και εξίσου αποτελεσματικά είναι τα αντι-ιικά φάρμακα ενάντια στα στελέχη που κυκλοφορούν εφέτος».

Γιατί θρηνήσαμε θύματα;
Θα αναρωτιόταν κάποιος λοιπόν για ποιον λόγο ένα στέλεχος που έχει «ξανασυναντηθεί» προσφάτως με τον πληθυσμό κάνει και πάλι τόσο... θόρυβο. Ο κ. Τσιόδρας απαντά: «Το πιθανότερο είναι ότι υπάρχει μικρή ανοσία στον πληθυσμό υψηλού κινδύνου στο στέλεχος αυτό - ίσως πολλά άτομα υψηλού κινδύνου δεν εκτέθηκαν στο Η1Ν1 την προηγούμενη φορά. Παράλληλα η έλλειψη εμβολιασμών αποτελεί σημαντικό πρόβλημα, ενώ ίσως το στέλεχος να εμφανίζει κάποια μικρή αλλαγή που του χαρίζει την ικανότητα να εξαπλώνεται ξανά».

Οι εμβολιασμοί - ή μάλλον οι μη εμβολιασμοί - για τη γρίπη αποτελούν ένα μεγάλο «αγκάθι» που δίνει δύναμη στον ιό αποδυναμώνοντας τον πληθυσμό, όπως υπογραμμίζει στο «Βήμα» η πρόεδρος του ΚΕΕΛΠΝΟ, καθηγήτρια Δημόσιας και Διοικητικής Υγιεινής της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Υγείας κυρία Τζένη Κουρέα-Κρεμαστινού. «Παρότι δεν έχουμε εφετινές επίσημες καταγραφές, τα ποσοστά εμβολιαστικής κάλυψης στις ομάδες υψηλού κινδύνου δεν πρέπει να ξεπερνούν το 20%-30%, ενώ σε αυτές τις ομάδες ποσοστό άνω του 75% πρέπει να είναι εμβολιασμένο». Η πρόεδρος του ΚΕΕΛΠΝΟ αναφέρει ότι στην Ευρώπη μόνο η Ολλανδία έχει επιτύχει αυτό το ποσοστό κάλυψης, ενώ ακολουθεί η Βρετανία με ποσοστό που αγγίζει το 73%. Να σημειωθεί ότι στην Ελλάδα επικρατεί εδώ και έτη «φοβία των εμβολίων» - για την ακρίβεια, μετά την πανδημία του 2009, οπότε και επικράτησε πανδαιμόνιο σχετικά με την ασφάλεια των εμβολίων, ενώ και οι χειρισμοί των Αρχών έριξαν την εμπιστοσύνη του πληθυσμού σε ό,τι αφορά το αντιγριπικό εμβόλιο (και όχι μόνο) στα... τάρταρα.

Ανεμβολίαστοι γιατροί και νοσηλευτές!
Το «αγκάθι» γίνεται ακόμη πιο... αιχμηρό καθώς μια άλλη «νευραλγική» ομάδα που θα επιβαλλόταν να είναι εμβολιασμένη φαίνεται να καταγράφει ρεκόρ... μη εμβολιασμού: δεν είναι άλλη από εκείνη του ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού. Παλαιότερες μελέτες που αφορούν τους γιατρούς και νοσηλευτές στην Ελλάδα έδειχναν ότι μόλις το 10%-15% εξ αυτών εμβολιάζεται για τη γρίπη. Εφέτος εκτιμάται ότι τα πράγματα είναι ακόμη χειρότερα, ίσως και με κάποια ευθύνη της Πολιτείας. Και αυτό διότι η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Υγείας με εγκύκλιό της έπαψε τη δωρεάν χορήγηση εμβολίων στους επαγγελματίες Υγείας υποχρεώνοντάς τους να συνταγογραφούν το εμβόλιο σε γιατρό και στη συνέχεια να το αγοράζουν με έκπτωση από κάποιο φαρμακείο. Ετσι το ήδη χαμηλό ποσοστό κάλυψης στους επαγγελματίες αυτούς που έχουν ως καθήκον να φροντίζουν τους αρρώστους φαίνεται να «καταποντίστηκε» περαιτέρω.

Και τώρα που η δραστηριότητα της γρίπης βρίσκεται στο απόγειό της, τι; είναι το εύλογο ερώτημα. Οι ειδικοί αναφέρουν πως, παρότι πράγματι είναι κάπως αργά για το εμβόλιο, θα μπορούσαν να το λάβουν, ακόμη και αυτή τη στιγμή, τα άτομα υψηλού κινδύνου. Απαιτούνται επτά ως δέκα ημέρες για την ανάπτυξη αντισωμάτων και, με δεδομένο πως αναμένουμε η περίοδος γρίπης να διαρκέσει ως τις αρχές Απριλίου, ίσως έτσι δημιουργήσουν μια καθυστερημένη μεν αλλά πολύτιμη «ασπίδα» για την υγεία τους. Πρέπει πάντως να σημειωθεί πως στην πράξη η λήψη του εμβολίου αυτή τη στιγμή είναι πολύ δύσκολη καθώς υπάρχουν πολύ μικρές ποσότητες διαθέσιμες στην αγορά.

Πώς να χρησιμοποιούμε τα αντι-ιικά;
Οταν η γρίπη όμως έχει πλέον χτυπήσει την... πόρτα, η λύση ακούει στο όνομα αντι-ιικά φάρμακα. Ιδού οι συστάσεις για τη σωστή λήψη τους, σύμφωνα με το ΚΕΕΛΠΝΟ:

- Ολα τα άτομα υψηλού κινδύνου (όπως αυτά με χρόνια αναπνευστικά προβλήματα, καρδιολογικά προβλήματα, οι ανοσοκατεσταλμένοι ασθενείς, οι ηλικιωμένοι κ.ά.) πρέπει να λάβουν αντι-ιική θεραπεία μέσα στα δύο πρώτα 24ωρα από την εμφάνιση συμπτωμάτων γρίπης, ακόμη και αν δεν υπάρχει εργαστηριακή επιβεβαίωση για την ύπαρξη της νόσου. Η θεραπεία λαμβάνεται με συνταγή γιατρού.

-Σε ό,τι αφορά τα άτομα που δεν ανήκουν σε ομάδες υψηλού κινδύνου, αν μέσα στο πρώτο 24ωρο από την εκδήλωση συμπτωμάτων εμφανίζουν σοβαρά συμπτώματα όπως είναι ο πυρετός 40 και άνω που επιμένει, οι σπασμοί ή κυάνωση ή τα συμπτώματα από το κεντρικό νευρικό σύστημα όπως οι παραισθήσεις, πρέπει να λάβουν άμεσα αντι-ιική θεραπεία.

- Για όλους τους υπολοίπους που παρουσιάζουν πιο ήπια μορφή της νόσου η θεραπεία δεν είναι άλλη από το... κλειδαμπάρωμα. Οσο διαρκούν τα συμπτώματα, όπως ο σοβαρός βήχας και ο πυρετός, κοινώς για τρεις ως πέντε ημέρες κατά μέσον όρο, τα άτομα αυτά θα πρέπει να μείνουν στο σπίτι ώστε να μην ταλαιπωρούν τον εαυτό τους αλλά και να μην εκθέτουν τους υπολοίπους στον ιό (σημειώνεται ότι ο καθένας μας είναι μολυσματικός για τους γύρω του ένα ως δύο 24ωρα πριν από την εμφάνιση συμπτωμάτων, καθώς και για όσο διαρκούν τα σοβαρά συμπτώματα μετά την εμφάνισή τους). Στο διάστημα της... κατ' οίκον νοσηλείας ο ασθενής πρέπει να παρακολουθεί τον πυρετό του σε τακτική βάση, να λαμβάνει αντιπυρετικά, να καταναλώνει τροφές καλής θερμιδικής αξίας, να λαμβάνει αρκετά υγρά - εννοείται επίσης η τήρηση μέτρων ατομικής υγιεινής ώστε να μη μεταδώσει τον ιό και στους οικείους του εντός του σπιτιού. Σημαντικό είναι επίσης να ξέρουμε ότι, αν εμφανίσουμε υποτροπή ενώ πιστεύουμε ότι η γρίπη έχει πλέον περάσει, πρέπει να επισκεφθούμε άμεσα τον γιατρό καθώς εγκυμονεί ο κίνδυνος μιας δευτερογενούς (πιθανώς βακτηριακής) λοίμωξης, η οποία απαιτεί την κατάλληλη θεραπεία.

Δεν θέλει κόπο αλλά τρόπο (που συνοψίζεται σε ένα μικρό τσίμπημα) για να αφήσουμε τη γρίπη έξω από τη ζωή μας και κυρίως οι ομάδες υψηλού κινδύνου του πληθυσμού, τονίζουν πάλι και πάλι οι ειδήμονες. Ακόμη όμως και αν δεν κάναμε τον «κόπο» να βρούμε τον... τρόπο του εμβολίου και η γρίπη μάς επισκέφθηκε, είναι απαραίτητο να δράσουμε σωστά για το καλό το δικό μας αλλά και των γύρω μας. Γρίπη είναι, θα περάσει (αλλά ας περάσει όσο πιο ανώδυνα γίνεται).


ΠΑΡΑΠΛΑΝΗΤΙΚΕΣ ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ
Προσοχή στα rapid!
Σε ανακοίνωση του Ινστιτούτου Παστέρ που εξεδόθη την εβδομάδα που μας πέρασε σημειώνεται ότι το Εθνικό Εργαστήριο Αναφοράς Γρίπης του Ινστιτούτου δέχεται αναφορές σχετικά με μη ικανοποιητική απόδοση των ταχειών δοκιμασιών (rapid tests) του ιού της γρίπης. Τι συμβαίνει με τις ταχείες δοκιμασίες και τι πρέπει να πράξουν όσοι θέλουν να υποβληθούν σε έλεγχο για την ύπαρξη του ιού; ρωτήσαμε τον διευθυντή του Εθνικού Εργαστηρίου Αναφοράς Γρίπης Ν. Ελλάδος στο Ινστιτούτο Παστέρ κ. Ανδρέα Μεντή. Οπως μας είπε, «είναι γνωστό από τις υπάρχουσες εργαστηριακές μελέτες ότι τα ποσοστά ευαισθησίας των δοκιμασιών αυτών είναι της τάξεως του 40%-60%, με υψηλή όμως ειδικότητα - της τάξεως του 85%-100%. Τι σημαίνει όμως ειδικότητα και ευαισθησία; Ας δώσουμε δύο παραδείγματα: Aν έχουμε 100 πραγματικά αρνητικά δείγματα, η ταχεία δοκιμασία θα δείξει ότι τα 85-100 είναι πράγματι αρνητικά - σε αυτό συνίσταται η υψηλή ειδικότητα. Αν έχουμε όμως 100 πραγματικά θετικά δείγματα, η ταχεία δοκιμασία θα δείξει τα 40-60 εξ αυτών θετικά και τα υπόλοιπα θα τα δείξει αρνητικά ενώ θα είναι ψευδώς αρνητικά - σε αυτό συνίσταται η χαμηλή ευαισθησία. Ολα αυτά μάς δείχνουν ότι αν ένα τεστ βγει αρνητικό, αυτό δεν σημαίνει πως το άτομο δεν φέρει τον ιό, οπότε επιβάλλεται τελικώς μοριακός έλεγχος αν υπάρχει σοβαρή υποψία ότι έχει γρίπη». Σημειώνεται ότι οι ταχείες δοκιμασίες διεξάγονται σε αρκετά ιδιωτικά κέντρα και νοσοκομεία και τα αποτελέσματα εξάγονται σε περίπου ένα τέταρτο της ώρας, ενώ ο μοριακός έλεγχος διεξάγεται σε μερικά νοσοκομεία, ιδιωτικά κέντρα καθώς και στο Ινστιτούτο Παστέρ και συνήθως τα αποτελέσματα εξάγονται μέσα σε τρεις ώρες (ανάλογα όμως με τη ροή των δειγμάτων και τον εξοπλισμό του εργαστηρίου μπορεί να χρειαστούν και πολύ περισσότερες). Τι συμβουλεύει λοιπόν ο κ. Μεντής το κοινό; «Το βασικό αρχικό ερώτημα είναι ποιος χρειάζεται πράγματι να υποβληθεί στον έλεγχο για τον εντοπισμό και την ταυτοποίηση του ιού της γρίπης. Αν πρόκειται για ένα άτομο που δεν ανήκει σε ομάδα υψηλού κινδύνου, οπότε και δεν θα λάβει κάποια ειδική θεραπεία, ακόμη και αν το αποτέλεσμα είναι θετικό, τότε δεν υπάρχει καν λόγος υποβολής στην εξέταση. Αν όμως συντρέχουν λόγοι για να διαγνωσθεί αν το άτομο πάσχει από γρίπη, τότε η πιο ακριβής λύση είναι ο μοριακός έλεγχος».



Η10Ν8
Νέα απειλή made in China
Οι επιστήμονες φοβούνται ότι ένα νέο στέλεχος της γρίπης των πτηνών, το οποίο έχει ήδη εμφανιστεί στην Κίνα, μπορεί να κάνει παγκόσμια «καριέρα». Το στέλεχος Η10Ν8, περί ου ο λόγος, έχει ήδη σκοτώσει στην πόλη Ναντσάνγκ μια 73χρονη, στην οποία (πιθανότατα) μεταδόθηκε έπειτα από επίσκεψή της σε αγορά πουλερικών. Στην ίδια επαρχία της χώρας (επαρχία Τζιανγκσί) κατεγράφη και δεύτερο σοβαρό κρούσμα εξαιτίας του στελέχους - πρόκειται για μια 55χρονη γυναίκα που νοσηλεύεται σε κρίσιμη κατάσταση σε νοσοκομείο στη Ναντσάνγκ. Οι επιστήμονες δεν έχουν ξαναδεί το συγκεκριμένο στέλεχος που ανήκει στον τύπο Α της γρίπης και εκφράζουν την ανησυχία τους για το γεγονός ότι κατάφερε να μεταπηδήσει από τα πτηνά στον άνθρωπο. Μάλιστα σε δημοσίευση που έγινε πριν από μερικές ημέρες στην έγκριτη ιατρική επιθεώρηση «The Lancet» ειδικοί του Κινεζικού Κέντρου Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων στο Πεκίνο με επικεφαλής τον ιολόγο Σου Γιουελόνγκ τόνισαν: «Η πανδημική δυναμική αυτού του νέου στελέχους δεν πρέπει να υποτιμηθεί. Τα στοιχεία αποκαλύπτουν ότι το στέλεχος Η10Ν8 συνεχίζει να κυκλοφορεί και μπορεί να προκαλέσει περισσότερα κρούσματα σε ανθρώπους στο μέλλον». Μάλιστα στο άρθρο των ερευνητών αναφέρεται ότι πρόκειται για το πέμπτο καινούργιο στέλεχος γρίπης που «αναδύεται» τα τελευταία 17 έτη. «Εμφανίζει ανησυχητικό γενετικό προφίλ και πρέπει να παρακολουθείται στενά. Φαίνεται ότι μπορεί να μολύνει τους ιστούς βαθιά στους πνεύμονες και να πολλαπλασιαστεί εύκολα εντός του ανθρώπινου οργανισμού» γράφουν οι κινέζοι επιστήμονες και συμπληρώνουν ότι ο φόβος είναι πως το Η10Ν8 θα καταφέρει κάποια στιγμή να μεταδίδεται εύκολα μεταξύ ανθρώπων - αν και, όπως υπογραμμίζουν, δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι έχει συμβεί κάτι τέτοιο, τουλάχιστον μέχρι στιγμής. Σημειώνεται ότι από πέρυσι η Κίνα «πάλευε» με το ξέσπασμα ενός άλλου παρόμοιου στελέχους, του Η7Ν9, το οποίο σκότωσε το ένα τέταρτο των ατόμων που μόλυνε.

Σχολιάζοντας την εμφάνιση αυτού του νέου στελέχους, ο λοιμωξιολόγος του ΚΕΕΛΠΝΟ κ. Σωτήρης Τσιόδρας αναφέρει ότι «τόσο το στέλεχος Η10Ν8 όσο και το Η7Ν9 είναι "εξαδέλφια" του Η5Ν1, του στελέχους που εμφανίστηκε αρχικώς στην Ασία το 2003 και παρότι δεν απέκτησε ποτέ την ικανότητα να μεταδίδεται εύκολα μεταξύ ανθρώπων - η κύρια πηγή μετάδοσής του στον άνθρωπο ήταν πάντοτε τα πτηνά - σκότωνε ποσοστό μεγαλύτερο του 50% των ατόμων που μόλυνε. Σε κάθε περίπτωση τα στελέχη αυτά φαίνεται ότι μεταδίδονται μόνο έπειτα από στενή επαφή του ανθρώπου με πουλερικά. Πρόκειται για έναν εν δυνάμει καινούργιο κίνδυνο, ωστόσο δεν έχουμε δει να υφίσταται την κύρια εκείνη μετάλλαξη που θα του επιτρέψει την εύκολη εξάπλωση».
Πηγη: Το Βημα

Κυριακή 16 Φεβρουαρίου 2014

Ο έρωτας «μαγεύει»

Τα βέλη του Ερωτα είναι ικανά να μας κόψουν την ανάσα, να κάνουν την καρδιά μας να σπάσει και το μυαλό μας να πάρει... ανάποδες στροφές, υποστηρίζουν αμερικανοί επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο Loyola.

«Οταν ερωτευόμαστε, ο οργανισμός μας απελευθερώνει έναν χείμαρρο από χημικές ουσίες ευφορίας, οι οποίες πυροδοτούν συγκεκριμένες αντιδράσεις» εξηγεί η δρ Πατρίσια Μάμπι, από την Κλινική Σεξουαλικής Υγείας του Τμήματος Ψυχιατρικής και Συμπεριφορικής Νευροεπιστήμης του πανεπιστημίου. «Αυτό το εσωτερικό ερωτικό "ελιξίριο" ευθύνεται για το ροδαλό χρώμα στα μάγουλά μας, για τον ιδρώτα στις παλάμες μας, για τον αγώνα ταχύτητας της καρδιάς μας» προσθέτει η ειδικός.

Η γιορτή του έρωτα
Στο πλαίσιο του εσωτερικού «πανηγυριού» τα επίπεδα χημικών ουσιών, όπως η ντοπαμίνη, η αδρεναλίνη και η νορεπινεφρίνη, είναι υπεύθυνα για το έντονο καρδιοχτύπι, για την ταραχή και τη γλυκιά ανησυχία που συνοδεύει την εμπειρία του έρωτα.Σύμφωνα με τους ειδικούς, μαγνητικές τομογραφίες αποδεικνύουν ότι ο έρωτας «φωτίζει» τα κέντρα απόλαυσης του εγκεφάλου. Τα ίδια σημεία του εγκεφάλου - στα οποία στην περίπτωση των ερωτοχτυπημένων αυξάνεται η ροή του αίματος - συνδέονται με ιδεοψυχαναγκαστικές συμπεριφορές.

«Ο έρωτας μειώνει τα επίπεδα σεροτονίνης, κάτι το οποίο παρατηρείται και σε άτομα που εμφανίζουν ιδεοψυχαναγκαστικές συμπεριφορές» αναφέρει από την πλευρά της η δρ Μέρι Λιν του Πανεπιστημίου Loyola. «Το γεγονός αυτό θα μπορούσε να εξηγεί γιατί όταν βρισκόμαστε στη συγκεκριμένη φάση αδυνατούμε να συγκεντρωθούμε σε οτιδήποτε άλλο εκτός από τον σύντροφό μας - τουλάχιστον στο ξεκίνημα μιας σχέσης».

Ορισμένες αντιδράσεις του οργανισμού όμως στα βέλη του μικρού φτερωτού θεούλη ενδεχομένως να έχουν αρνητικές επιπτώσεις.

«Η φράση "ο έρωτας είναι τυφλός" ανταποκρίνεται πλήρως στην πραγματικότητα: στην αρχή της σχέσης μας τείνουμε να θεοποιούμε τον σύντροφό μας και μέσα από τα "ροζ γυαλιά" μας να βλέπουμε μόνο όσα θέλουμε να δούμε και όχι ολόκληρη την εικόνα του ατόμου που έχουμε πραγματικά απέναντί μας» προσθέτει η δρ Μάμπι. «Οσοι βρίσκονται έξω από τον κύκλο του πάθους ενδεχομένως να έχουν μια πιο αντικειμενική άποψη συγκριτικά με τους πρωταγωνιστές του ειδυλλίου».

Καρδούλες σε τρεις πράξεις
Οι επιστήμονες υποστηρίζουν ότι ο έρωτας έχει τρία διαφορετικά στάδια: τον πόθο, την έλξη και το δέσιμο ανάμεσα στους συντρόφους.Η φάση του πόθου οφείλεται στον ορμονικό «χορό» που συνοδεύεται από την έντονη ερωτική επιθυμία. Η ροή του αίματος στα κέντρα απόλαυσης του εγκεφάλου στη φάση της έλξης συνοδεύεται από το γεγονός ότι βρίσκουμε τον σύντροφό μας ακαταμάχητο. Με την πάροδο του χρόνου η συγκεκριμένη συμπεριφορά αρχίζει να «ξεθωριάζει» και περνάμε στη φάση του δεσμού, στην οποία ο οργανισμός αναπτύσσει ανθεκτικότητα απέναντι στη διέγερση που συνοδεύεται από την απόλαυση. Οι ενδορφίνες, σε συνδυασμό με τις ορμόνες βασοπρεσσίνη και ωκυτοκίνη, πλημμυρίζουν τον οργανισμό στη συγκεκριμένη φάση, δημιουργώντας μια γενικότερη αίσθηση ευφορίας και ασφάλειας, η οποία αποτελεί τη βάση για μια μακροχρόνια υγιή σχέση.
Πηγη: Το Βημα

Σάββατο 15 Φεβρουαρίου 2014

Νέα μελέτη «αθωώνει» τα κινητά τηλέφωνα


Νέα μελέτη αθωώνει την χρήση των κινητών τηλεφώνων από τις κατηγορίες για πρόκληση βλαβών στην ανθρώπινη υγεία

Λονδίνο 
Δεν υπάρχει σύνδεση της χρήσης των κινητών τηλεφώνων με προβλήματα στην ανθρώπινη υγεία. Αυτό ήταν το συμπέρασμα ενδεκαετούς μελέτης η οποία διενεργήθηκε για λογαριασμό της Βρετανικής κυβέρνησης και εταιριών τηλεπικοινωνίας και διήρκεσε 11 έτη.

Ολα τα ευρήματα
Η μελέτη αυτή είναι η μεγαλύτερη που έχει γίνει στη Βρετανία για τη σχέση της τεχνολογίας της κινητής τηλεφωνίας με την ανθρώπινη υγεία. Ένα πεδίο μόνιμου φόβου αλλά και αντιπαράθεσης είναι η έκθεση στις κεραίες κινητής τηλεφωνίας. Οι εκπομπές ραδιοκυμάτων από τις κεραίες έχουν «κατηγορηθεί» για πρόκληση σοβαρών επιπτώσεων στην ανθρώπινη υγεία. Υπάρχουν καταγγελίες για πρόκληση επιπλοκών σε εγκύους αλλά και παιδικής λευχαιμίας. Η νέα μελέτη αναφέρει ότι τέτοια ευρήματα δεν υπήρξαν όπως επίσης δεν υπήρξε κάποιο εύρημα για οποιαδήποτε άλλη επιβάρυνση ή επίπτωση στην ανθρώπινη υγεία από τη χρήση των κινητών τηλεφώνων γενικότερα.

Πολλές μελέτες-ίδια αποτελέσματα
Πριν από μία εβδομάδα παρουσιάστηκε μια ακόμη μεγάλη μελέτη με το ίδιο αντικείμενο και το ίδιο αποτέλεσμα. Ερευνητές του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης μελέτησαν το ιστορικό 16,5 χιλιάδων παιδιών και κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η διαβίωση κοντά σε πυλώνες ηλεκτρικής ενέργειας δεν αυξάνει τον κίνδυνο καρκίνου. Αντίστοιχα ήταν τα αποτελέσματα άλλης μελέτης η οποία διενεργήθηκε από ερευνητές του Imperial College στο Λονδίνο το 2011, αλλά και μιας τέταρτης μελέτης η οποία αφορούσε τις πιθανές επιπτώσεις στην ανθρώπινη υγεία της τεχνολογίας ασύρματης δικτύωσης (Wi-Fi). Με άλλα λόγια, καμιά μελέτη δεν μπόρεσε να συνδέσει την εμφάνιση καρκίκου με τις τεχνολογίες των σύγχρονων τηλεπικοινωνιών.
Πηγη: Το Βημα

Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου 2014

Διαδίκτυο......κίνδυνος!



Το διαδίκτυο όλοι γνωρίζουμε ότι είναι το εργαλείο που μας ανοίγει τις πύλες στη γνώση, στην ενημέρωση, στην επιστήμη, στην επικοινωνία και στην ψυχαγωγία.
Μας οδηγεί σε κάθε γωνιά του πλανήτη. Είναι απαραίτητο σε όλους και φυσικά το χρησιμοποιούν και οι έφηβοι. Σύμφωνα με τα στοιχεία έρευνας (ΤΕΙ Θεσσαλονίκης) κάνουν καθημερινή χρήση του 7 στους 10 Έλληνες έφηβους.


Το διαδίκτυο είναι απαραίτητο στους έφηβους γιατί τους προσφέρει πολύτιμες πληροφορίες και στοιχεία (π.χ. για εργασίες στο σχολείο) αλλά κυρίως γιατί είναι και ένας χώρος επικοινωνίας (facebook κ.λπ.) και χώρος παιχνιδιού online. Ο έφηβος θέλει σύνδεση στο διαδίκτυο επίσης για να «κατεβάζει» μουσική, video και παιχνίδια. Μέσα σε 5 λεπτά το «ποντίκι» μπορεί να τους πάει βόλτα σε ολόκληρο τον κόσμο. Αυτό είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον για έναν ενήλικο, αλλά στον έφηβο μπορεί να προκαλέσει σύγχυση και άγχος. Η ταχύτητα που έχει το μέσον πολλές φορές υποβιβάζει ή αντίθετα υπερτιμά την αξία των δεδομένων και ο καταιγισμός των πληροφοριών προκαλεί συχνά σύγχυση ακόμα και σε μία διαμορφωμένη προσωπικότητα όπως του ενήλικα.
Σε μια προσωπικότητα που είναι ακόμα υπό διαμόρφωση –όπως του παιδιού στην πρώιμη εφηβεία- αυτός ο βομβαρδισμός από πληροφορίες δεν είναι ό,τι καλύτερο. Το παιδί δεν μπορεί ακόμα να τις ελέγξει, να τις τακτοποιήσει, να τις αξιολογήσει, να τις χειριστεί κ.λπ.

Το διαδίκτυο δεν είναι μέσο που πρέπει να παίρνουμε αψήφιστα ειδικά για τα παιδιά, γιατί
προκαλεί σε αυτά μια υπολογίσιμη σύγχυση σε μια περίοδο που αυτά ούτως ή άλλως δυσκολεύονται πολύ να τακτοποιήσουν τη σκέψη τους.
ενέχει συγκεκριμένους κινδύνους Για τους κινδύνους από το διαδίκτυο μπορείτε να επισκεφθείτε και ΑΥΤΗ ΤΗ ΣΕΛΙΔΑ ΣΥΝΔΕΣΗ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ

Η ασφάλεια στο διαδίκτυο είναι ένα μεγάλο ζήτημα ακόμα και για τους ενηλίκους. Όμως ειδικά για τα παιδιά που τώρα ξεκινούν τις διαδικτυακές επαφές τους, πρέπει να έχουμε κατά νου μερικά σημεία που απαιτούν ιδιαίτερη προσοχή, όπως οι συζητήσεις στα chat rooms. Τις περισσότερες φορές αυτές είναι αθώες. Σε κάποιες περιπτώσεις μάλισταλειτουργούν θετικά, γιατί διευκολύνουν πολύ τα παιδιά που έχουν π.χ. κινητικές δυσκολίες και γενικά δυσκολεύονται στις μετακινήσεις. Η ηλεκτρονική επαφή τους προσφέρει λοιπόν μια διέξοδο. Εντούτοις η ανωνυμία του διαδικτύου είναι σημαντικό πρόβλημα όσον αφορά την ασφάλεια των εφήβων αλλά και όσον αφορά στη διαμόρφωση της προσωπικότητάς τους.Μια άλλη δυνατότητα που έχει ο έφηβος είναι να συμμετέχει σε διάφορα παιχνίδια ρόλων του διαδικτύου. Αυτά τα παιχνίδια μπορούν κάποιες φορές να διευκολύνουν την επικοινωνία με άλλα άτομα ή να αποτελούν διέξοδο. Μπορούν όμως και να συμβάλλουν στο να κλειστεί ο έφηβος σε έναν εικονικό κόσμο και να αναβάλλει διαρκώς την ένταξή του π.χ. στην ομάδα των συμμαθητών του, προτιμώντας την λιγότερο αγχώδη ένταξη σε μια ομάδα online παιχνιδιών.

Τρίτη δυνατότητα αλλά και πηγή πιθανών προβλημάτων είναι η ψευδαίσθηση της παντοδυναμίας που προσφέρει το διαδίκτυο. Στα online παιχνίδια ή συζητήσεις έχεις ένα ψευδώνυμο και «μπαινοβγαίνεις» όποτε θέλεις. Είσαι βέβαιος ότι έχεις απεριόριστες δυνατότητες και την επιλογή να σταματήσεις ανά πάσα στιγμή χωρίς να δώσεις αναφορά σε κανένα. Αυτή η ψευδαίσθηση παντοδυναμίας λειτουργεί άλλοτε εκτονωτικά και λυτρωτικά και άλλοτε όμως παγιδεύει. Εξάλλου όποιος από εσάς έχει τύχει να παρενοχληθεί διαδικτυακά γνωρίζει πολύ καλά ότι η προσβολή ή ενόχληση που έρχεται γραπτά, στην οθόνη του δικού σου υπολογιστή, μέσα στο ίδιο σου το σπίτι, δηλαδή στο άσυλόσου, έχει πολύ μεγαλύτερη επίπτωση από άλλες, χειρότερες προσβολές που μπορεί να εισπράξεις οδηγώντας π.χ. στο δρόμο ή στην αυλή του σχολείου.

Τα παιχνίδια γενικά προσφέρουν μια χαλάρωση, χωρίς υψηλό κόστος και τα παιδιά τα παίζουν με τις ώρες. Πολλές φορές παίζουν παιχνίδια που οι γονείς δεν θα ενέκριναν ποτέ αν γνώριζαν το περιεχόμενό τους. Όμως αυτή ακριβώς η πολύωρη ενασχόληση μπορεί και να αποτελέσει πρόβλημα εξάρτησης.
Ένα άλλο θέμα είναι οι διάφορες πιθανόν επικίνδυνες ιστοσελίδες που το παιδί μπορεί να επισκέπτεται. Ο γονιός ελέγχει ελάχιστα τις πληροφορίες που έτσι κι αλλιώς δέχεται ο έφηβος έξω από το σπίτι στις συντροφιές του. Το διαδίκτυο μπορεί να εντείνει το πρόβλημα ακόμα περισσότερο. Κανείς δεν μπορεί να ξέρει με σιγουριά αν το παιδί του πήγε σε ιστοσελίδα που εξηγεί πως ακριβώς φτιάχνεται μια βόμβα μολότοφ. Δεν ξέρει αν πήγε σε ιστοσελίδα με προτάσεις για τρόπους αυτοκτονίας ή σε ιστοσελίδα με περιεχόμενο πορνό.
Πηγη: kappatou aleksadra

Πέμπτη 6 Φεβρουαρίου 2014

Αλκοόλ.......εφηβεία


Την τελευταία δεκαετία αυξάνεται ολοένα η κατανάλωση αλκοόλ από 15χρονους. Το 30% των εφήβων στην Ελλάδα δηλώνει ότι πίνει κάποιο ποτό μία ή δύο φορές την εβδομάδα.
Σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου Ψυχικής Υγιεινής, οι έφηβοι πρωτοπίνουν μπίρα ή κρασί στα 12-13 και στα 14-15 «περνούν» στα πιο «σκληρά ποτά», όπως το τζιν, η βότκα, η τεκίλα, το ουίσκι κ.λπ. Σημαντικό ρόλο σε αυτή την πρώιμη κακή συνήθεια παίζει και η παρουσία αλκοολούχων αναψυκτικών.
Το ανησυχητικό είναι ότι το 15% των εφήβων παραδέχεται ότι έχει μεθύσει πάνω από τρεις φορές μέσα σε ένα χρόνο. Και είναι ανησυχητικό επειδή το μεθυσμένο παιδί κινδυνεύει περισσότερο από τον μεθυσμένο ενήλικα. Γίνεται επίσης περισσότερο επικίνδυνο για τους άλλους.
Στην πλειοψηφία των περιπτώσεων οι έφηβοι πίνουν με συνομιλήκους τους σε πάρτι, νυχτερινές εξόδους, σε ιντερνέτ-καφέ κλπ. Σπάνια καταναλώνει μόνος του αλκοόλ ο έφηβος, τουλάχιστον στην αρχή.

Γιατί πίνουν οι έφηβοι

Στην εφηβεία το παιδί θέλει να δοκιμάσει πολλά πράγματα. Στόχος του είναι συνήθως να μιμηθεί την παρέα του και να νιώσει «μεγάλος» ή «μεγάλη». Ωστόσο, μπορεί το κίνητρό του να είναι απλά η δοκιμή αυτή καθαυτή –θέλει να πειραματισθεί. Επίσης, , όπως χαρακτηριστικά λένε οι ίδιοι σε έρευνες, με το αλκοόλ νιώθουν κεφάτοι, χαλαροί και τους φτιάχνει η διάθεση.

Τις περισσότερες φορές τα παιδιά κάνουν το «πείραμά» τους και σταματούν. Δεν μπλέκουν δηλαδή με το ποτό. Υπάρχουν όμως και περιπτώσεις στις οποίες το παιδί αρχίζει να πίνει ανεξέλεγκτα. Αυτό είναι πιο σύνηθες στα παιδιά που έχουν ήδη κάποια κατάθλιψη ή που είναι πολύ αγχώδη και στρεσαρισμένα. Το αλκοόλ τα «βοηθά» να χαλαρώσουν και να δουν την ζωή πιο ευχάριστα.

Ποιες είναι οι επιπτώσεις

Η κατανάλωση ποτού οδηγεί το αγόρι ή το κορίτσι σε πιο επιθετική συμπεριφορά ή απεναντίας μπορεί να το κάνει να δεχτεί αδιαμαρτύρητα την βιαιότητα ή τη σεξουαλική παρενόχληση των άλλων. Επίσης μπορεί να το κάνει πιο ευάλωτο στη δοκιμή ή και συστηματική χρήση ναρκωτικών ουσιών. Θα υποσκάψει σταδιακά την απόδοσή του στο σχολείο και θα το αποκόψει από τις θετικές συντροφιές με συγκεκριμένα οράματα και στόχους, ώστε να είναι διαρκώς με τη χαλαρή παρέα που διασκεδάζει πίνοντας.

Πίνει;

Οι περισσότεροι γονείς δεν γνωρίζουν καν ότι το παιδί τους πίνει ή ότι έχει τύχει να έχει μεθύσει. Τα παιδιά που πίνουν συνήθως πηγαίνουν μετά την έξοδό τους κατ' ευθείαν για ύπνο, ώστε οι γονείς να μη μυρίσουν την αναπνοή τους. Άλλα παιδιά καμουφλάρουν την αναπνοή με άρωμα που υπερκαλύπτει την μυρωδιά του ποτού. Αν μυρίζουν αλκοόλ, λένε ότι ήπιαν μόνον ένα ποτήρι.

Το παιδί που πίνει :

-κουράζεται και αρρωσταίνει πιο εύκολα
-συμπεριφέρεται ανεύθυνα και αδιαφορεί για τις υποχρεώσεις του
-συχνά καπνίζει
-είναι γενικά απείθαρχο ή έγινε απείθαρχο τον τελευταίο καιρό
-μπορεί να έχει ενδείξεις κατάθλιψης
-έχει κατά κανόνα μεγάλο άγχος για τις υποχρεώσεις του αλλά μπορεί να μην το εκδηλώνει και απεναντίας να παρουσιάζει ένα προσωπείο παθητικότητας και αδιαφορίας
-έχει κάνει νέους φίλους τους οποίους οι γονείς δεν γνωρίζουν αρκετά καλά

Τι σας προτείνω να κάνετε

-Αν έχετε αντιληφθεί ότι το παιδί σας πίνει, πρέπει κατ’ αρχάς να αξιολογήσετε τη συχνότητα και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες πίνει.
-Συζητείστε μαζί του, ρωτήστε το τι το ωθεί να πίνει, τι προβλήματα μπορεί να έχει ή ποιες δυσκολίες περνά.
-Ρωτήστε το τι στάση έχει η παρέα του στο θέμα του αλκοόλ και μήπως νιώθει ένοχο αν πει «όχι» στους φίλους του -Σε περίπτωση που το παιδί έχει αρχίσει να διασκεδάζει πίνοντας, δεν πρέπει να λειτουργήσετε «αστυνομικά» και να απαγορεύσετε τις εξόδους. Αυτό κατά πάσα πιθανότητα δεν θα λύσει το πρόβλημα.
-Μπορείτε να αυξήσετε την επίβλεψή σας με διακριτικότητα και να προσπαθήσετε να μειώσετε τις «ευκαιρίες» για τέτοιες συμπεριφορές.
-Βοηθήστε το παιδί να μετριάσει το άγχος που αισθάνεται για διάφορους λόγους και καθοδηγήστε το σε πιο θετικούς τρόπους χαλάρωσης, όπως ο αθλητισμός, η καλή συντροφιά, η θετική ψυχαγωγία κ.λπ.
-Αν παρά τις προσπάθειές σας το παιδί συνεχίζει να πίνει ή να δείχνει προβληματική συμπεριφορά, θα πρέπει να αναζητήσετε τη βοήθεια ειδικού.
-Στην οικογένεια είναι προτιμότερο να μη γίνεται χρήση αλκοόλ εκτός από εξαιρετικές περιπτώσεις.

Πηγή: kappatou aleksadra

Τετάρτη 5 Φεβρουαρίου 2014

Ενας «τρελός-τρελός» πλανήτης

Ενα από τους πιο παράξενους όσο και ενδιαφέροντες επιστημονικά πλανήτες ανακάλυψε ομάδα αστρονόμων στις ΗΠΑ. Πρόκειται για ένα πλανήτη με πραγματικά «τρελή» κίνηση γύρω από τον άξονά του με αποτέλεσμα οι καιρικές μεταβολές να είναι κυριολεκτικά ακαριαίες. Οι ερευνητές εκτιμούν ότι είναι πιθανό σε αυτόν τον πλανήτη οι εποχές να αλλάζουν μέσα σε λίγες ώρες!

Ο πλανήτης

Οι ερευνητές με επικεφαλής τον Βέσιλιν Κριστόφ που εργάζεται στο Ινστιτούτο Επιστημών του Διαστήματος στη Βαλτιμόρη και στο Πανεπιστήμιο Τζονς Χόπκινς εντόπισαν αυτόν τον παράξενο πλανήτη στον αστερισμό του Κύκνου. Ο Kepler - 413b, όπως ονομάστηκε ο πλανήτης, βρίσκεται σε απόσταση 2.300 ετών φωτός από εμάς και ανήκει σε ένα δυαδικό αστρικό σύστημα. Ο πλανήτης ολοκληρώνει μια περιστροφή γύρω από τα δύο μητρικά του άστρα (έναν πορτοκαλί και έναν ερυθρό νάνο) σε 66 ημέρες. Αυτό σημαίνει ότι βρίσκεται πολύ κοντά στα δύο άστρα και οι συνθήκες σε αυτόν (θερμοκρασία, βαρυτικές δυνάμεις κ.α) είναι κατά πάσα πιθανότητα απαγορευτικές για την ανάπτυξη ζωής.

Εμφανιζόταν και… εξαφανιζόταν

Οι ερευνητές μελετώντας δεδομένα του διαστημικού τηλεσκοπίου Kepler εξακρίβωσαν αρχικά την ύπαρξη του πλανήτη αλλά δεν μπορούσαν να προχωρήσουν στην ανακοίνωση της ανακάλυψης εξαιτίας της «αλλοπρόσαλλης» τροχιακής κίνησής του. Οι ερευνητές τον είδαν να κάνει τρεις φορές την εμφάνισή του στο σημείο που τον είχαν αρχικά εντοπίσει μέσα σε διάστημα 180 ημερών και στη συνέχεια για 800 μέρες χάθηκαν τα ίχνη του.

Πλανήτης-σβούρα
Οι ερευνητές ανακάλυψαν τελικά την αιτία του πρωτοφανούς φαινομένου που παρακολουθούσαν. Ο Kepler - 413b ταλαντεύεται καθώς περιστρέφεται γύρω από τον άξονά του. Οι ερευνητές υπολόγισαν ότι οι ταλαντώσεις έχουν αλλάξει την κλίση του πλανήτη έως και 30 μοίρες κατά τη διάρκεια των τελευταίων 11 ετών. Το μέγεθος του φαινομένου γίνεται εμφανές αν αναλογιστούμε ότι Γη βρίσκεται στην ίδια ακριβώς κλίση των 23,5 μοιρών εδώ και τουλάχιστον 26.500 χρόνια .Οι ερευνητές παρομοιάζουν την κίνηση του Kepler - 413b με εκείνη της σβούρας. Οι ερευνητές εκτιμούν ότι μια από τις παρενέργειες αυτής της «τρελής» κίνησης είναι η επικράτηση επίσης «τρελών» καιρικών συνθηκών με τις εναλλαγές να είναι απότομες μέσα σε λίγες ώρες. «Σκεφτείτε να ζείτε σε ένα πλανήτη με εποχιακές συνθήκες τέτοιες ώστε να μην ξέρετε αν πρέπει να βγείτε από το σπίτι φορώντας σορτσάκι και κοντό μπλουζάκι ή αν πρέπει να φορέσετε χοντρά ρούχα και βαρύ παλτό» αναφέρουν οι ερευνητές ανάμεσα στους οποίους ήταν και επιστήμονες της NASA. Η ανακάλυψη δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «The Astrophysical Journal».
Πηγη: Το Βημα

Τετάρτη 29 Ιανουαρίου 2014

Εκτυπώστε με... νερό..!


Πεκίνο
Κινέζοι ερευνητές ανακοίνωσαν ότι ανέπτυξαν μια νέα μέθοδο «οικολογικής» εκτύπωσης. Με τη νέα μέθοδο ο εκτυπωτής χρησιμοποιεί νερό αντί για μελάνι. Επιπλέον οι εκτυπωμένες σελίδες φαίνονται καθαρά για διάστημα περίπου 24 ωρών και στη συνέχεια ξεθωριάζουν και μπορούν να χρησιμοποιηθούν εκ νέου.

Νερό εκτύπωσης

Τη μέθοδο ανέπτυξε ομάδα ερευνητών με επικεφαλής επιστήμονες του Πανεπιστημίου Ζιλίν και βασίζεται σε έναν επαναστατικό τύπο επαναχρησιμοποιούμενου υδροδυναμικού χαρτιού εκτύπωσης. Στο χαρτί αυτό μπορεί να «τυπωθεί» νερό και όχι μελάνι και μάλιστα δεν απαιτείται η χρήση νέων εκτυπωτών ή μετατροπή των συμβατικών εκτυπωτών ψεκασμού μελάνης (inkjet). Σύμφωνα με τους ερευνητές το μόνο που χρειάζεται είναι η αντικατάσταση του μελανιού στον μηχανισμό ενός εκτυπωτή inkjet με υδροδυναμικές βαφές και νερό που τον μετατρέπουν σε…waterjet. Οι ερευνητές αναφέρουν ότι έκαναν πετυχημένες εκτυπώσεις όχι μόνο ασπρόμαυρες αλλά σε διάφορα χρώματα, ενώ επίσης η ποιότητα της εκτύπωσης σε μια σελίδα διατηρείται υψηλή ακόμη και αν έχει υποστεί διαδικασία επανεκτύπωσης αρκετές φορές. Η νέα μέθοδος δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «Nature Communications».
Πηγή: Το Βήμα

Πέμπτη 23 Ιανουαρίου 2014

Οι χαμηλές θερμοκρασίες «πολεμούν» τα περιττά κιλά



Αν θέλετε να χάσετε βάρος χαμηλώστε τη θέρμανση, υποστηρίζουν ολλανδοί επιστήμονες, οι οποίοι είναι της άποψης ότι οι χαμηλότερες θερμοκρασίες ενεργοποιούν τον μεταβολισμό και οδηγούν στο «κάψιμο» περισσότερων θερμίδων.«Από τη στιγμή που οι περισσότεροι από εμάς βρισκόμαστε σε εσωτερικούς χώρους κατά το 90% του χρόνου μας, είναι πραγματικά ενδιαφέρον να μελετήσουμε την επίδραση που έχει η θερμοκρασία των χώρων αυτών στην υγεία μας» αναφέρει ο επικεφαλής της μελέτης δρΒούτερ φαν Μάρκεν Λίχτενμπελτ, από το Πανεπιστήμιο του Μάαστριχτ.

«Τι θα γινόταν λοιπόν, αν επιτρέπαμε στον οργανισμό μας και πάλι να ελέγχει την θερμοκρασία του σώματος; Υποθέτουμε ότι η θερμοκρασία του χώρου στον οποίο βρισκόμαστε επηρεάζει την υγεία μας. Η συχνή έκθεση σε χαμηλότερες θερμοκρασίες φαίνεται να επηρεάζει ως και κατά 30% την ενεργειακή κατανάλωση του οργανισμού μας» προσθέτει ο ειδικός.Πρόσφατη ιαπωνική μελέτη είχε επίσης δείξει ότι η έκθεση των εθελοντών σε μια σταθερή θερμοκρασία εσωτερικού χώρου της τάξεως των 17 βαθμών Κελσίου, για ένα διάστημα έξι εβδομάδων, είχε οδηγήσει σε μείωση των επιπέδων του σωματικού τους λίπους.

Ανοχή στο κρύο
Η ομάδα των ολλανδών ερευνητών διαπίστωσε ότι τα άτομα που εξετίθεντο διαρκώς σε χαμηλές θερμοκρασίες, συνήθιζαν σε αυτές. Εξι ώρες ημερησίως για ένα διάστημα 10 ημερών ήταν αρκετό προκειμένου να επιτευχθεί αύξηση των επιπέδων του «καλού» καφέ λίπους, που χρησιμοποιείται από τον οργανισμό σε ρόλο «θερμοστάτη». Κάτι τέτοιο είχε ως αποτέλεσμα οι εθελοντές να μην κρυώνουν και να αισθάνονται πιο άνετα μέσα στον χώρο.
«Η εσωτερική θερμοκρασία κτιρίων ρυθμίζεται με στόχο την ικανοποίηση του μεγαλύτερου ποσοστού των ατόμων που βρίσκονται μέσα σε αυτά. Κάτι τέτοιο όμως μπορεί να σημαίνει υψηλή θερμοκρασία εσωτερικού χώρου ειδικά κατά τους χειμερινούς μήνες» αναφέρουν οι ερευνητές με δημοσίευσή τους στο επιστημονικό έντυπο «Trends In Endocrinology &Metabolism».

«Η έλλειψη έκθεσης σε διαφορετικές θερμοκρασίες θα μπορούσε να εξηγεί την τάση κάποιων πληθυσμών σε ό,τι αφορά την εμφάνιση συγκεκριμένων νόσων, όπως π.χ. η παχυσαρκία. Επιπλέον, κάτι τέτοιο θα μπορούσε να ενισχύσει την ευαισθησία τους σε ξαφνικές αλλαγές της θερμοκρασίας του περιβάλλοντος στο οποίο βρίσκονται» καταλήγουν οι επιστήμονες.
Πηγη: Το Βήμα

Πέμπτη 16 Ιανουαρίου 2014

Από φέτος σε ισχύ η «τράπεζα θεμάτων» προανήγγειλε ο κ.Αρβανιτόπουλος



Την εφαρμογή της «τράπεζας θεμάτων» προανήγγειλε ο υπουργός Παιδείας, Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος, χωρίς ωστόσο να διευκρινίσει εάν θα ισχύσει ακριβώς όπως προβλέπει ο νόμος.
Ο νόμος προβλέπει ότι τα θέματα θα επιλεχθούν κατά 50% από την «τράπεζα» στις εξετάσεις του καλοκαιριού της Α' τάξης του Λυκείου.
Κάτι τέτοιο άλλωστε θεωρείται απίθανο, με το δεδομένο ότι δεν έχει καν συγκροτηθεί ο Εθνικός Οργανισμός Εξετάσεων, ούτε έχει επιλεγεί ο πρόεδρος του.

Το πιθανότερο λοιπόν είναι ότι θα ορισθεί ένα πολύ χαμηλότερο ποσοστό επιλογής θεμάτων από την «τράπεζα» κατά την εφετινή πρώτη εφαρμογή της.

«Ο Νόμος 4186/13 για το Γενικό Λύκειο, το Επαγγελματικό Λύκειο και τις Δομές Κατάρτισης, εφαρμόζεται ήδη και θα εφαρμοστεί πλήρως, σύμφωνα με το προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα» δήλωσε ο κ. Αρβανιτόπουλος.

«Η εφαρμογή του αφορά, φυσικά και στην Τράπεζα Θεμάτων και τον Εθνικό Οργανισμό Εξετάσεων» κατέληξε.

Πηγη:iefimerida

Τετάρτη 15 Ιανουαρίου 2014

Τα βιβλία αλλάζουν το μυαλό

Λέμε συχνά ότι ένα καλό βιβλίο ανοίγει το μυαλό. Τώρα οι επιστήμονες διαπιστώνουν ότι μπορεί και να το αλλάξει. Ερευνητές του Πανεπιστημίου Εμορι ανακάλυψαν ότι η ανάγνωση ενός μυθιστορήματος προκαλεί βιολογικές μεταβολές στον εγκέφαλο, οι οποίες μάλιστα παραμένουν για διάστημα μερικών ημερών. Η ανακάλυψη υποδηλώνει ότι τα βιβλία που διαβάζουμε μας επηρεάζουν βαθύτερα από ό,τι ίσως νομίζαμε και ενδεχομένως ενισχύουν τις γνωσιακές μας ικανότητες. Περαιτέρω μελέτες θα δείξουν σε ποιον βαθμό συμβαίνει κάτι τέτοιο, όπως και αν τα αποτελέσματα είναι διαφορετικά ανάλογα με το είδος του αναγνώσματος.

Ιστορίες που μας σημαδεύουν
«Οι ιστορίες διαμορφώνουν τη ζωή μας και σε ορισμένες περιπτώσεις καθορίζουν ένα άτομο» σημειώνει ο νευροεπιστήμονας Γκρέγκορι Μπερνς, διευθυντής του Κέντρου Νευροπολιτικής του Πανεπιστημίου Εμορι στην Ατλάντα των Ηνωμένων Πολιτειών και επικεφαλής της μελέτης, η οποία δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση «Brain Connectivity».«Θέλουμε να κατανοήσουμε πώς οι ιστορίες μπαίνουν στον εγκέφαλό μας και τι κάνουν σε αυτόν».

Προηγούμενες μελέτες έχουν εντοπίσει δίκτυα του εγκεφάλου τα οποία σχετίζονται με την ανάγνωση ιστοριών, οι περισσότερες όμως είχαν εστιάσει το ενδιαφέρον τους στις διεργασίες που συντελούνται τη στιγμή που διαβάζουμε μια ιστορία, και συγκεκριμένα «μικρά» διηγήματα. Οι ερευνητές του Εμορι θέλησαν να διερευνήσουν τι συμβαίνει στον εγκέφαλο μετά την ανάγνωση ενός μυθιστορήματος - κατά πόσον δηλαδή μια ιστορία που μπορεί να μας συναρπάσει αφήνει και «πραγματικά» σημάδια επηρεάζοντας μακροπρόθεσμα τα δίκτυά του.
Για να το επιτύχουν ζήτησαν από 21 φοιτητές να διαβάσουν ένα βιβλίο, το ιστορικό μυθιστόρημα «Πομπηία» του Ρόμπερτ Χάρις, το οποίο εκτυλίσσεται στην εποχή της καταστροφής της αρχαίας ρωμαϊκής πόλης από την έκρηξη του Βεζούβιου. «Η ιστορία ακολουθεί έναν πρωταγωνιστή ο οποίος βρίσκεται έξω από την πόλη της Πομπηίας και παρατηρεί καπνό και παράξενη δραστηριότητα γύρω από το ηφαίστειο» εξηγεί ο δρ Μπερνς. «Προσπαθεί να φθάσει εγκαίρως στην Πομπηία για να σώσει τη γυναίκα που αγαπά. Εν τω μεταξύ το ηφαίστειο εξακολουθεί να σιγοβράζει αλλά κανείς στην πόλη δεν αναγνωρίζει τα σημάδια». Το βιβλίο «κρατάει» τον αναγνώστη και αυτός ήταν ο λόγος για τον οποίο επελέγη από τους επιστήμονες. «Παρουσιάζει ιστορικά γεγονότα με έναν φανταστικό και δραματικό τρόπο» λέει ο δρ Μπερνς. «Ηταν σημαντικό για εμάς το βιβλίο να έχει δυνατή πλοκή».

Ανάγνωση και τομογράφος

Προτού ξεκινήσει η ανάγνωση της «Πομπηίας» οι εθελοντές εξετάστηκαν επί πέντε ημέρες με την τεχνική της λειτουργικής μαγνητικής τομογραφίας (fMRI) ενώ διάβαζαν κάποιο κείμενο. Στη συνέχεια, και επί εννέα ημέρες, οι επιστήμονες τους ζήτησαν να διαβάζουν κάθε βράδυ 30 σελίδες από το μυθιστόρημα και το επόμενο πρωί τους εξέταζαν ξανά στον τομογράφο ενώ δεν διάβαζαν, αφού προηγουμένως τους είχαν κάνει ένα κουίζ προκειμένου να διαπιστώσουν αν πραγματικά είχαν διαβάσει το συγκεκριμένο απόσπασμα. Αφού ολοκληρώθηκε η ανάγνωση των εννέα αποσπασμάτων οι εθελοντές εξετάστηκαν επί πέντε ημέρες στον τομογράφο χωρίς πλέον να διαβάζουν το βιβλίο.
Οι επιστήμονες είδαν ότι η ανάγνωση του μυθιστορήματος προκάλεσε μεταβολές στη συνδεσιμότητα στον αριστερό κροταφικό φλοιό, ο οποίος σχετίζεται με τη γλώσσα, και στον κινητικό φλοιό. Οι νευρώνες του κινητικού φλοιού θεωρείται ότι βοηθούν τον εγκέφαλο να φαντάζεται ότι κάνει κάτι το οποίο στην πραγματικότητα δεν κάνει - αν π.χ. κάποιος φαντάζεται ότι σηκώνει το χέρι του ενεργοποιούνται νευρώνες στην περιοχή που σχετίζεται με την πραγματική κίνηση του χεριού.

Μπαίνοντας στο σώμα ενός άλλου

«Οι νευρωνικές μεταβολές που παρατηρήσαμε στα συστήματα που συνδέονται με την κίνηση και τις αισθήσεις υποδηλώνουν ότι το να διαβάζουμε ένα μυθιστόρημα μπορεί να μας βάλει μέσα στο σώμα του πρωταγωνιστή» εξήγησε ο δρ Μπερνς. «Ξέραμε ήδη ότι οι καλές ιστορίες μπορούν να μας βάλουν στη θέση κάποιου άλλου με τη μεταφορική έννοια. Τώρα βλέπουμε ότι αυτό γίνεται και βιολογικά».
Το γεγονός ότι οι μεταβολές στον εγκέφαλο παρατηρήθηκαν και επί πέντε ημέρες μετά το τέλος της ανάγνωσης αποδεικνύει για τον νευροεπιστήμονα ότι δεν πρόκειται για μια στιγμιαία αντίδραση του εγκεφάλου αλλά για μια επίδραση με διάρκεια. Αλλοι ερευνητές ωστόσο επισημαίνουν ότι, αν και ενδιαφέροντα, τα αποτελέσματα προέρχονται από ένα μικρό δείγμα εθελοντών και θεωρούν ότι περαιτέρω μελέτες απαιτούνται για να δείξουν κατά πόσο η ανάγνωση επιφέρει πραγματικά διαρκείς αλλαγές βελτιώνοντας τις γνωσιακές επιδόσεις καθώς και αν το είδος του κάθε αναγνώσματος - αν λ.χ. δεν είναι μυθιστόρημα αλλά δοκίμιο ή ποίημα - επιδρά με διαφορετικό τρόπο.
Πηγή το Βημα

Πέμπτη 9 Ιανουαρίου 2014

Παρκάρισμα μέσω... κινητού



Μια τεχνολογία που υπόσχεται να βοηθήσει όσους οδηγούς απλά δεν τα πάνε καλά με το παρκάρισμα παρουσίασε ο γερμανικός κολοσσός Bosch, στο πλαίσιο της ετήσιας έκθεσης τεχνολογίας CES 2014, που πραγματοποιείται στο Λας Βέγκας, στις ΗΠΑ.Το σύστημα αυτόματης στάθμευσης αποτελείται από 12 υπερηχητικούς αισθητήρες οι οποίοι τοποθετούνται στο όχημα και σε ρόλο ραντάρ σαρώνουν τον δρόμο και το καθοδηγούν ώστε να παρκάρει με ασφάλεια, χωρίς γδαρσίματα ή χτυπήματα, ακόμα και στις πιο στενές θέσεις.

Αυτοκίνητο πάρκαρε!

Ο τρόπος χρήσης του «έξυπνου» συστήματος είναι πανεύκολος: το όχημα με εγκατεστημένη την εν λόγω τεχνολογία περνάει από την επιθυμητή θέση στάθμευσης. Οι αισθητήρες έχουν ήδη καταγράψει και υπολογίσει τον χώρο. Στη συνέχεια, ο οδηγός βγαίνει από το αυτοκίνητο και με τη βοήθεια του κινητού του τηλεφώνου χειρίζεται την όλη διαδικασία, πατώντας απλά επάνω στην οθόνη της συσκευής του. Το όχημα μπαίνει στη θέση, οι τροχοί γυρίζουν προς τα εμπρός και οι πόρτες κλειδώνουν. Ο οδηγός μπορεί να αποχωρήσει ήσυχος.

Σύμφωνα με τον Βέρνερ Στρουθ, μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Bosch, τα έξυπνα οχήματα χωρίς οδηγό αναμένεται να γίνουν σύντομα πραγματικότητα, με την τεχνολογία της εταιρείας του να αποτελεί ίσως το πρώτο βήμα προς τη συγκεκριμένη κατεύθυνση.

Αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες, ήδη προσφέρουν ηλεκτρονικούς «βοηθούς» στάθμευσης. Οι ειδικοί της Bosch ωστόσο υποστηρίζουν ότι το δικό τους σύστημα θα ήταν ιδιαίτερα πρακτικό για πολύ στενούς χώρους στάθμευσης όπου προκειμένου να χωρέσει το όχημα (να ανοίξουν οι πόρτες κτλ.) ο οδηγός θα πρέπει να έχει ήδη βγει από αυτό.
Πηγη: Το Βήμα

Πέμπτη 2 Ιανουαρίου 2014

Συνέντευξη με τον... Αϊ-Βασίλη


Αν καταφέρει να βρει τον δρόμο του μέσα στην αιθαλομίχλη και δεν πνιγεί από τις τοξικές αναθυμιάσεις στην προσπάθειά του να μοιράσει τα δώρα, ο Αϊ-Βασίλης αναμένεται με προσμονή από μικρούς αλλά και μεγαλύτερους. Το ραντεβού είναι, όπως πάντα, για το βράδυ της παραμονής της Πρωτοχρονιάς, όπου ο συμπαθής γέροντας θα μπει στο έλκηθρο και θα ταξιδέψει σε όλη τη Γη για να δώσει χαρά.

Η NASA πρωτοτύπησε και, αντί για τη δημοσιοποίηση κάποιας φωτογραφίας από τα τηλεσκόπια ή κάποιας νέας ανακάλυψης στο Διάστημα, εντόπισε τον Αϊ-Βασίλη και οι επιστήμονες της διαστημικής υπηρεσίας των ΗΠΑ συνομίλησαν μαζί του για να μάθουν τα σχέδιά του τώρα που ο άνθρωπος είναι έτοιμος να αποικήσει το ηλιακό μας σύστημα με πρώτους σταθμούς τη Σελήνη και τον Αρη. Οπως θα διαπιστώσετε, ο Αϊ-Βασίλης γνωρίζει πολύ καλά τις συνθήκες που θα συναντήσει και καταστρώνει τα πλάνα του...

Η Σελήνη
«Κατ' αρχάς θα πρέπει να φτιάξουμε διαστημικές στολές στους ταράνδους και αρχικά θα τους είναι λίγο δυσάρεστες αλλά νομίζω ότι τελικά θα τις συνηθίσουν και θα διασχίζουν το Διάστημα με την ίδια ταχύτητα και αντοχή που το κάνουν και στη Γη. Υποθέτω ότι οι βάσεις και οι αποικίες στη Σελήνη θα διατηρήσουν το γήινο ημερολόγιο (ημέρα 24 ωρών + έτος 365 ημερών), οπότε θα ακολουθήσω εκεί ένα σχέδιο παράδοσης παρόμοιο με εκείνο της Γης».

Αρης
«Οι άποικοι του Αρη θα στενοχωρηθούν λιγάκι, μια και ο Κόκκινος Πλανήτης ολοκληρώνει μια περιφορά γύρω από τον Ηλιο κάθε 687 ημέρες, άρα εκεί θα έχει Πρωτοχρονιά περίπου κάθε δύο χρόνια. Είναι θετικό για μένα και τους ταράνδους ότι η αρειανή ημέρα είναι 37 λεπτά πιο μεγάλη από αυτήν στη Γη, οπότε θα έχω λίγο περισσότερο χρόνο για να παραδώσω τα δώρα».

Αφροδίτη
«Κατ' αρχάς θα πρέπει να φορέσουμε πολύ ενισχυμένες στολές για να μοιράσουμε δώρα στην Αφροδίτη αφού οι συνθήκες εκεί είναι ακραίες, με υψηλές θερμοκρασίες, πυκνή ατμόσφαιρα γεμάτη διοξείδιο του άνθρακα, ενώ τα νέφη αποτελούνται από θειικό οξύ. Το καλό για τους αποίκους είναι ότι το έτος της Αφροδίτης διαρκεί οκτώ μήνες, οπότε θα τους επισκέπτομαι συχνά. Η δουλειά μου εκεί θα είναι πολύ ξεκούραστη αφού μία ημέρα στην Αφροδίτη δεν διαρκεί λίγες ώρες όπως στη Γη αλλά εκατοντάδες, οπότε θα κάνω τις παραδόσεις με το πάσο μου».


Ερμής
«Τα παιδιά που θα ζουν στον Ερμή θα είναι τα πιο ευτυχισμένα όσον αφορά τις γιορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς αφού το έτος του Ερμή διαρκεί μόλις 88 ημέρες. Αρα θα ταξιδεύω εκεί περίπου μία φορά κάθε τρεις μήνες και ελπίζω οι στολές μας να αντέξουν γιατί ο Ερμής είναι ο πιο κοντινός πλανήτης στον Ηλιο και οι συνθήκες είναι πραγματικά καυτές».

Δίας
«Ελπίζω να μη γίνουν αποικίες στον Δία γιατί η παράδοση των δώρων εκεί θα είναι εξαιρετικά δύσκολη υπόθεση. Ο Δίας μπορεί να είναι ο μεγαλύτερος πλανήτης του ηλιακού μας συστήματος αλλά περιστρέφεται πολύ γρήγορα. Ετσι θα έχω στη διάθεσή μου μόλις 10 ώρες για να κάνω τις παραδόσεις. Επιπλέον, μια και ο Δίας είναι γίγαντας αερίων, οι αποικίες θα είναι φτιαγμένες μέσα στην πυκνή τοξική ατμόσφαιρά του, γεγονός που θα δυσκολεύει επιπλέον την αποστολή μου. Ευτυχώς Πρωτοχρονιά στον Δία θα κάνουν οι άνθρωποι μία φορά κάθε 12 χρόνια, οπότε θα έχω χρόνο να ξεκουραστώ και να οργανωθώ για το επόμενο ταξίδι εκεί».

Κρόνος
«Αν υπάρχει ένας πλανήτης όπου πραγματικά επιθυμώ να κάνουν οι άνθρωποι αποικίες και όπου ανυπομονώ να ταξιδέψω είναι ο Κρόνος. Θέλω πολύ να πετάξω με το έλκηθρο και τους ταράνδους πάνω στα υπέροχα δαχτυλίδια του. Θα είναι μοναδική εμπειρία».

Ουρανός και Ποσειδώνας
«Είναι τόσο μακριά αυτοί οι πλανήτες και χωρίς ιδιαίτερο ενδιαφέρον, αφού είναι γίγαντες αερίου όπου πραγματικά ελπίζω να μη χρειαστεί να πηγαίνω. Θα είναι μεγάλη ταλαιπωρία».

Πλούτωνας
«Δεν έχω πρόβλημα με τον Πλούτωνα. Αν γίνουν αποικίες εκεί, θα χρειάζεται να τον επισκέπτομαι μία φορά κάθε 247 έτη, η ημέρα εκεί διαρκεί όσο περίπου επτά γήινες και επιπλέον είναι αρκετά μικρός, οπότε θα παραδώσω τα δώρα μου εύκολα και χωρίς καμία βιασύνη».

Πηγη: Το Βήμα

Κυριακή 29 Δεκεμβρίου 2013

Τα επιστημονικά επιτεύγματα του 2013




Η ανοσοθεραπεία κατά του καρκίνου, δηλαδή η στρατολόγηση του ανοσοποιητικού συστήματος για την εξουδετέρωση των όγκων, ανακηρύχθηκε από την επιθεώρηση «Science» τo σημαντικότερο επίτευγμα του 2013, «έτος καμπής» στον πόλεμο κατά του καρκίνου. Το κορυφαίο περιοδικό εξηγεί το σκεπτικό του και παρουσιάζει μια λίστα εννέα ακόμα σημαντικών εξελίξεων, από την κατανόηση της χρησιμότητας του ύπνου μέχρι τον διάφανο εγκέφαλο.
Νέα στρατηγική

«Η ανοσοθεραπεία κατά του καρκίνου κέρδισε την πρώτη θέση επειδή αλλάζει τον τρόπο σκέψης των ερευνητών για το πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί ο καρκίνος» αναφέρει η επιθεώρηση στο αφιέρωμα Breakthrough of the Year.

Εφέτος, τρεις προσεγγίσεις κατά του καρκίνου, οι οποίες βασίστηκαν σε ανακαλύψεις τη δεκαετία του 1980 και 1990, απέδειξαν την αποτελεσματικότητά τους σε ένα σημαντικό ποσοστό των ασθενών στους οποίους δοκιμάστηκαν.
Η πρώτη αφορά την CTLA-4, μια πρωτεΐνη που υπάρχει στην επιφάνεια των T-κυττάρων του ανοσοποιητικού συστήματος και ουσιαστικά φρενάρει τη δράση τους. Το 1996, οι επιστήμονες ανακάλυψαν ότι ένα αντίσωμα που μπλοκάρει τη CTLA-4 επιτρέπει στα Τ-κύτταρα να επιτίθενται σε όγκους. Το 2012, η εταιρεία Bristol-Myers Squibb, στην οποία πέρασαν τα δικαιώματα του αντισώματος, ανέφερε ότι η θεραπεία είναι η πρώτη που προσφέρει μια έστω και μικρή παράταση ζωής σε ασθενείς με μεταστατικό μελάνωμα.
Η δεύτερη ανοσοθεραπεία στην οποία αναφέρεται η επιθεώρηση αφορά το PD-1, ένα ακόμα μόριο που πιστεύεται ότι φρενάρει τη δράση των Τ-κυττάρων. Κλινική μελέτη που ξεκίνησε το 2006 έχει ήδη δείξει ότι ένα αντίσωμα του PD-1 συρρικνώνει τους όγκους σε διάφορες μορφές καρκίνου.Μια τρίτη τακτική ανοσοθεραπείας, ελαφρώς διαφορετική από τις δύο προηγούμενες, αφορά την απομόνωση Τ-κυττάρων από τον οργανισμό του ασθενούς, την προσθήκη στα κύτταρα αυτά επιπλέον γονιδίων, και την μεταφορά τους πίσω στον ασθενή. Προκαταρκτικά αποτελέσματα κλινικών δοκιμών δείχνουν ότι προσέγγιση εξαφανίζει τη λευχαιμία σε σημαντικό ποσοστό των ασθενών.

Οι δοκιμές τώρα συνεχίζονται, και οι επιστήμονες θα προσπαθήσουν τα επόμενα χρόνια να κατανοήσουν γιατί οι ανοσοθεραπείες δείχνουν να είναι αποτελεσματικές σε ένα μέρος μόνο των ασθενών. Αυτό θα μπορούσε τελικά να βοηθήσει και τους υπόλοιπους.

Καθαρτήριος ύπνος

Εφέτος είχαμε τις πρώτες ενδείξεις για το πώς ο ύπνος βοηθά στον καθαρισμό του εγκεφάλου. Όταν ο εγκέφαλος πέφτει σε ύπνο, μικρά κανάλια που υπάρχουν ανάμεσα στα κύτταρα αρχίζουν να διευρύνονται. Το εγκεφαλονωτιαίο υγρό μπορεί έτσι να εισχωρήσει βαθιά μέσα στον ιστό και να απομακρύνει τοξίνες που συσσωρεύονται στη διάρκεια της ημέρας -ίσως και τις τοξίνες που συνδέονται με τη νόσο του Αλτσχάιμερ.

Νυστέρι για DNA
Οι γενετιστές που χειρουργούν το DNA έχουν στη διάθεσή τους ένα νέο νυστέρι ακριβείας. Είναι το CRISP, ένα σύμπλοκο πρωτεϊνών που κανονικά βοηθά κάποια βακτήρια να κόβουν κομματάκια το DNA των ιών που τους επιτίθενται. Δεκάδες ερευνητικές ομάδες χρησιμοποίησαν εφέτος το CRISP για να πραγματοποιήσουν μικροχειρουργικές επεμβάσεις σε γονίδια και να κατανοήσουν τη λειτουργία τους.

Θεραπευτική κλωνοποίηση
Το 2013 οι επιστήμονες κατάφεραν για πρώτη φορά να απομονώσουν πολύτιμα βλαστικά κύτταρα δημιουργώντας ανθρώπινα έμβρυα μέσω κλωνοποίησης. Αυτό είχε ήδη γίνει σε πολλά είδη πειραματόζωων, οι άνθρωποι όμως είναι λίγο πιο ιδιότροποι. Για την κλωνοποίησή τους, όπως φαίνεται, απαιτείται μια δόση καφεΐνης.

Περισσότερο ρεύμα από τη λιακάδα

Μια νέα κλάση υλικών, οι «περοβσκίτες», υπόσχονται αποδοτικότερα, φθηνότερα φωτοβολταϊκά. Μέσα σε μόλις τέσσερα χρόνια, η αποδοτικότητά τους έφτασε το 15%, ποσοστό μικρότερο από ότι στις σημερινές τεχνολογίες, το οποίο όμως μπορεί να αυξηθεί. Οι ημέρες των πάνελ πυριτίου ίσως είναι μετρημένες.

Εμβόλια στα μέτρα μας

Ερευνητές ανέπτυξαν εφέτος ένα εμβόλιο για τον συγκυτιακό αναπνευστικό ιό (RSV), ο οποίος προσβάλλει συχνά τα παιδιά, χρησιμοποιώντας τεχνικές δομικής βιολογίας. Το εμβόλιο περιέχει μεταλλαγμένες μορφές μιας πρωτεΐνης του ιού, σχεδιασμένες έτσι ώστε να αυξάνουν την πιθανότητα παραγωγής αντισωμάτων από το ανοσοποιητικό σύστημα. Τέτοιου είδους σχεδιασμένα αντιγόνα θα μπορούσαν στο μέλλον να χρησιμοποιηθούν και κατά του HIV.

Διάφανος εγκέφαλος
Μια νέα τεχνική χημικής κατεργασίας ιστών, με την ταιριαστή ονομασία Clarity («Καθαρότητα») αντικαθιστά τα αδιαφανή λιπίδια του εγκεφάλου με μόρια διαφανούς τζελ. Η νέα μέθοδος για διαυγείς εγκεφάλους αφήνει ανέπαφη τόσο τη μικροσκοπική όσο και τη μακροσκοπική δομή, επιτρέποντας έτσι στους ερευνητές να βλέπουν ταυτόχρονα και το δέντρο και το δάσος.

Καλλιεργημένα όργανα
Οι τεχνολογίες καλλιέργειας ιστών είναι τα τελευταία χρόνια ένα από τα πιο καυτά ερευνητικά πεδία. Βλαστικά κύτταρα που αφέθηκαν να αναπτυχθούν πάνω σε τρισδιάστατες σκαλωσιές χρησιμοποιήθηκαν εφέτος για την καλλιέργεια μίνι νεφρών ή ακόμα και μίνι ανθρώπινων εγκεφάλων. Προς το παρόν, αυτά τα «οργανοειδή» δεν διαθέτουν νεύρα και αιμοφόρα αγγεία, είναι όμως χρήσιμα στην κατανόηση της ανάπτυξης και της φυσιολογίας του ανθρώπου.

Η προέλευση των κοσμικών ακτίνων

Η Γη βομβαρδίζεται συνεχώς από σωματίδια υψηλής ενέργειας που διαπερνούν το Ηλιακό Σύστημα. Οι πορείες τους όμως επηρεάζονται από τυχόν μαγνητικά πεδία που συναντούν στον δρόμο τους, οπότε είναι δύσκολο να προσδιορίσει κανείς την προέλευσή τους. Φέτος, οι αστρονόμοι έδωσαν απάντηση σε ένα ερώτημα 100 ετών: οι κοσμικές ακτίνες προέρχονται από γηρασμένα άστρα που εκρήγνυνται σε σουπερνόβα.

Τα μικρόβια μέσα μας

Μια νέα μελέτη για τα τρισεκατομμύρια μικρόβια που φιλοξενεί το ανθρώπινο έντερο εμφανιζόταν σχεδόν κάθε εβδομάδα σε όλη τη διάρκεια του 2013. 
Οι φιλοξενούμενοι μέσα μας διαπιστώνεται ότι συνδέονται με την παχυσαρκία, με τον καρκίνο, ακόμα και με την ανθρώπινη συμπεριφορά. Για την καταπολέμηση μιας ποικιλίας ασθενειών, θα πρέπει τώρα να μάθουμε πώς να χειραγωγούμε την πολύτιμα μικροχλωρίδα.
Πηγη: Το Βημα

Τετάρτη 25 Δεκεμβρίου 2013

Μόνιμη τεχνητή καρδιά, το μέλλον των καρδιοπαθών

Μια πρωτοποριακή επέμβαση εμφύτευσης βιοπροσθετικής καρδιάς πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά παγκοσμίως από ομάδα γιατρών στο νοσοκομείο Ζορζ Πομπιντού στο Παρίσι, σε 70χρονο από τη Γαλλία, ο οποίος έπασχε από καρδιακή ανεπάρκεια τελικού σταδίου.
Η τεχνητή καρδιά διαθέτει δύο κοιλίες που προωθούν το αίμα με τον ίδιο τρόπο που το κάνει και ο μυς της καρδιάς. Επιπλέον, είναι εξοπλισμένη με ευφυείς αισθητήρες ώστε όταν αλλάζει ρυθμούς αυτός που τη φοράει, για παράδειγμα τρέχει ή κοιμάται, η καρδιά να προσαρμόζει τους χτύπους της και τη ροή του αίματος που χρειάζεται.

Σε καλή κατάσταση ο ασθενής


Ο ασθενής στον οποίο εμφυτεύτηκε η καρδιά έπασχε από καρδιακή ανεπάρκεια τελικού σταδίου. Οι γιατροί δεν του έδιναν μεγάλα περιθώρια ζωής και δεν υπήρχε καμία άλλη εναλλακτική θεραπευτική αγωγή. «Η εμφύτευση εξελίχθηκε ικανοποιητικά. Ο ασθενής είναι υπό ιατρική παρακολούθηση, έχει τις αισθήσεις του και μπορεί να συνομιλεί με τους συγγενείς του», ανακοίνωσε το νοσοκομείο.
Στα τέλη Σεπτεμβρίου οι γαλλικές αρχές είχαν δώσει την έγκρισή τους για την επέμβαση αυτή, δίνοντας νέα ελπίδα και προοπτική στους καρδιοπαθείς που είναι καταδικασμένοι λόγω της έλλειψης κατάλληλων μοσχευμάτων.

Χωρίς κίνδυνο απόρριψης του οργάνου
Η Carmat, η εταιρεία που κατασκεύασε την τεχνητή καρδιά υποστηρίζει ότι η βιοπροσθετική τεχνητή καρδιά θα μπορούσε να σώσει κάθε χρόνο δεκάδες χιλιάδες ασθενείς, διασφαλίζοντάς τους ποιότητα ζωής άνευ προηγουμένου, χωρίς να διατρέχουν τον κίνδυνο απόρριψης του οργάνου.Η εταιρεία ιδρύθηκε από τον γάλλο χειρουργό Αλέν Καρπεντιέ, ο οποίος είναι γνωστός παγκοσμίως για την καρδιακή βαλβίδα Καρπεντιέ-Έντουαρντς που έχει εφεύρει.
Πηγη:Το Βημα

Δευτέρα 23 Δεκεμβρίου 2013

Η μανιοκατάθλιψη στην εφηβική ηλικία.

undefined
      Ο αριθμός των εφήβων που έχουν εμφανίσει συμπτώματα μανίας – ένα χαρακτηριστικό της διπολικής διαταραχής (μανιοκατάθλιψη) – είναι συναφής με τον αριθμό των ενηλίκων που υπολογίζεται ότι πάσχουν από τη νόσο, γεγονός που υποδηλώνει ότι για πολλούς από τους πάσχοντες η νόσος εμφανίζεται στην εφηβεία, σύμφωνα με αμερικανική μελέτη.«Οι υπάρχουσες πληροφορίες αναφέρουν ότι η μανία ξεκινά στα 20 ή τα 30 χρόνια», εξηγεί η επικεφαλής της έρευνας και επικεφαλής του τμήματος γενετικής επιδημιολογίας στο Εθνικό Ινστιτούτο Ψυχικής Υγείας. «Νομίζω ότι το σημαντικό είναι ο κόσμος να καταλάβει ότι η μανία εμφανίζεται στους εφήβους». Ο πιο κοινός ορισμός της διπολικής διαταραχής περιλαμβάνει την εναλλαγή κρίσεων μανίας και κατάθλιψης, παρότι ένας τύπος διπολικής διαταραχής εμφανίζεται μόνο με μανία.
Στη μελέτη συμμετείχαν περισσότεροι από 10.000 έφηβοι που απάντησαν σε λεπτομερή ερωτηματολόγια σχετικά με την διάθεση και τη συμπεριφορά τους. Οι ερευνητές αποφάνθηκαν ότι το 2,5% από τους ερωτηθέντες είχε εμφανίσει συμπτώματα μανίας και κατάθλιψης και το 2,2% των εφήβων τα είχε εμφανίσει τον τελευταίο χρόνο.

Επίσης, εντός του χρόνου που προηγήθηκε της έρευνας, το 1,3% των εφήβων είχε εμφανίσει μόνο μανία και το 5,7% κατάθλιψη. Σύμφωνα με το Εθνικό Ινστιτούτο Ψυχικής Υγείας, το 2,6% των ενηλίκων εμφάνισαν διπολική διαταραχή τους τελευταίους 12 μήνες.

«Θεωρώ ότι τα δεδομένα μας υποδηλώνουν ότι η διπολική διαταραχή είναι συχνότερη σε εφήβους σε σχέση με ό,τι έχουν δείξει προηγούμενες μελέτες», είπε στο Reuters η ερευνήτρια και συνέχισε λέγοντας «αυτό που πρέπει να κρατήσουμε είναι ότι η εφηβεία είναι η περίοδος εκείνη κατά την οποία βλέπουμε πραγματικά την εμφάνιση της διπολικής διαταραχής, επομένως θα πρέπει να εστιάσουμε το ενδιαφέρον μας στην πρόληψη και την παρέμβαση σε πιο πρώιμο ηλικιακό στάδιο».
Σύμφωνα με την ίδια, αυτό ενδεχομένως να οφείλεται στο γεγονός ότι οι ερωτήσεις που τους ετέθησαν στη διάρκεια των συνεντεύξεων ήταν κατά τι ευρύτερες σε σχέση με εκείνες παλαιότερων ερευνών, αλλά όλοι οι έφηβοι που συμμετείχαν στην έρευνα και θεωρήθηκε ότι πάσχουν από κάποια διαταραχή διάθεσης πληρούν τα κριτήρια της διάγνωσης που περιλαμβάνονται στο DSM-IV– το διαγνωστικό εγχειρίδιο για την ταξινόμηση των ψυχιατρικών διαταραχών που εκδίδεται από την Αμερικανική Ψυχιατρική Ένωση.

«Αυτή η μελέτη επιβεβαιώνει την υποψία ότι για πολλούς ασθενείς η νόσος εμφανίζεται στην εφηβεία», δήλωσε ο διευθυντής του τμήματος ψυχιατρικής παίδων και εφήβων στο Ιατρικό Κέντρο του University Hospitals Case στο Κλίβελαντ, ο οποίος δεν συμμετείχε στην έρευνα.
Στη μελέτη, οι διαταραχές διάθεσης, μάλιστα, γίνονταν συχνότερες όσο οι έφηβοι μεγάλωναν με το 1,4% των 13χρονων και 14χρονων να πληρούν τα κριτήρια της μανίας, ενώ σχεδόν διπλάσιο αριθμό 17χρονων και 18χρονων να πάσχουν από διαταραχή. Σχεδόν ένας στους πέντε εφήβους με μανιοκατάθλιψη είχε κάνει απόπειρα αυτοκτονίας και περισσότεροι από τους μισούς έπασχαν και από συμπεριφορική διαταραχή ή διαταραχή άγχους.
Οι ειδικοί υποστηρίζουν ότι τα αποτελέσματα της έρευνας δεν υποδηλώνουν απαραίτητα ότι τα ποσοστά των συμπτωμάτων διπολικής διαταραχής στους εφήβους αυξάνονται, αλλά μάλλον ότι ο αριθμός των εφήβων που αναζητούν θεραπεία για ένα ψυχιατρικό τους πρόβλημα αυξάνεται.

Τι είναι η Διπολική Διαταραχή ή Μανιοκατάθλιψη;Η Διπολική Διαταραχή, γνωστή και ως μανιοκατάθλιψη, θεωρείται μια διαταραχή της εγκεφαλικής λειτουργίας, η οποία φέρει ασυνήθιστες εναλλαγές της συναισθηματικής διάθεσης, της δραστηριότητας και της γενικότερης λειτουργικότητας του ατόμου. Σε αντίθεση με τη συνήθη μεταβλητότητα της διάθεσης, τα "πάνω" και τα "κάτω", στην περίπτωση της διπολικής διαταραχής, οι εναλλαγές αυτές έχουν ιδιαίτερα σοβαρό χαρακτήρα. Συνοδεύονται από σημαντική έκπτωση στον κοινωνικό και επαγγελματικό τομέα της ζωής του ατόμου ή στη σχολική επίδοση, ακόμη και μερικές φορές και από αυτοκαταστροφική συμπεριφορά. Ωστόσο, η διπολική διαταραχή είναι δυνατό να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά, δίνοντας στο άτομο τη δυνατότητα να έχει μια παραγωγική ζωή.Ο κίνδυνος νόσησης από μανιοκατάθλιψη ανέρχεται, κατά μέσο όρο, στο 1% στην διάρκεια τη ζωής. Υπολογίζεται ότι στην Ελλάδα μπορεί να πάσχουν από 10.000-20.000 από το πρόβλημα αυτό. Πολλοί άνθρωποι υποφέρουν χρόνια, πριν γίνει η διάγνωση και εφαρμοσθεί η κατάλληλη θεραπεία. Όπως και με τον σακχαρώδη διαβήτη ή κάποια καρδιολογικά νοσήματα, η διπολική διαταραχή έχει χρόνιο χαρακτήρα και απαιτεί προσεκτική αντιμετώπιση καθόλη τη διάρκεια της ζωής του ατόμου.

Η μανιοκατάθλιψη επηρεάζει τόσο τη συναισθηματική διάθεση όσο και τη λογική σκέψη. Κινητοποιεί ανεπιθύμητες ή ακραίες συμπεριφορές και συχνά περιορίζει την ίδια την επιθυμία, τη θέληση του ατόμου να ζήσει. Αν και θεωρείται ότι έχει κυρίως νευροβιολογική βάση, το άτομο βιώνει την ψυχολογική διάσταση του προβλήματος. Ακόμη και στις περιπτώσεις που το άτομο παρουσιάζει ευφορία, αυτή δεν είναι ευχάριστη και το άτομο πραγματικά υποφέρει.

Ποια είναι τα συμπτώματά της ;
Η Διπολική Διαταραχή προκαλεί έντονες μεταβολές της συναισθηματικής διάθεσης, από ευφορία ή/και ευερεθιστότητα σε μελαγχολία και απελπισία. Πρόκειται για επεισόδια μανίας και κατάθλιψης αντίστοιχα, τα οποία έχουν την τάση να επαναλαμβάνονται διαδοχικά, συχνά με μεσοδιαστήματα φυσιολογικής διάθεσης. Παράλληλα παρατηρούνται σημαντικές μεταβολές στην ενεργητικότητα και τη συμπεριφορά.

Τα συμπτώματα του μανιακού επεισοδίου συμπεριλαμβάνουν:
* Αυξημένη δραστηριότητα και ανησυχία

* Υπερβολικά ευφορική διάθεση

* Ακραία ευερεθιστότητα

* Γρήγορη σκέψη, γρήγορος λόγος και εναλλαγές ιδεών

* Διάσπαση της προσοχής και αδυναμία συγκέντρωσης

* Μειωμένη ανάγκη για ύπνο

* Διογκωμένη αυτοεκτίμηση

* Χαμηλή κριτική ικανότητα

* Άκριτη αύξηση των δαπανών για αγορές κ.λ.π

* Ασυνήθιστη συμπεριφορά κατά την τελευταία περίοδο

* Αυξημένη σεξουαλική δραστηριότητα

* Κατάχρηση ουσιών (πχ. κοκαΐνη, αλκοόλ, ηρεμιστικά)

* Παρορμητική ή επιθετική συμπεριφορά

* Άρνηση του ασυνήθιστου χαρακτήρα της διάθεσης και συμπεριφοράς


Προκειμένου να είναι δυνατή η διάγνωση της μανίας, 3 ή περισσότερα από τα παραπάνω συμπτώματα πρέπει να είναι παρόντα κατά το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας, σχεδόν κάθε ημέρα και για διάστημα μεγαλύτερο της μιας εβδομάδας. Στην περίπτωση που η διάθεση χαρακτηρίζεται από ευερεθιστότητα, 4 επιπλέον συμπτώματα πρέπει να είναι παρόντα για τη διάγνωση

Τα συμπτώματα του καταθλιπτικού επεισοδίου συμπεριλαμβάνουν:

* Καταθλιπτική διάθεση, άγχος, αίσθηση κενού

* Απελπισία ή απαισιοδοξία

* Αισθήματα ενοχής, αναξιότητας, αβοηθητότητας

* Απώλεια ενδιαφέροντος ή ικανοποίησης από τη συμμετοχή σε δραστηριότητες που θεωρούνταν προηγουμένως ευχάριστες

* Απώλεια ενέργειας, κόπωση, αίσθηση "επιβράδυνσης"

* Δυσκολία στη συγκέντρωση και τη μνήμη, μειωμένη αποφασιστικότητα

* Ανησυχία ή ευερεθιστότητα

* Διαταραχές του ύπνου

* Διαταραχές της όρεξης

* Χρόνιος πόνος ή άλλα επίμονα σωματικά συμπτώματα που δεν μπορούν να εξηγηθούν παθολογικά

* Σκέψεις θανάτου ή αυτοκτονίας ή απόπειρες αυτοκτονίας


Προκειμένου να είναι δυνατή η διάγνωση της κατάθλιψης, 5 ή περισσότερα από τα παραπάνω συμπτώματα πρέπει να είναι παρόντα κατά το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας, σχεδόν κάθε ημέρα και για διάστημα μεγαλύτερο των 2 εβδομάδων.
Ένα ήπιο ή μέτριας βαρύτητας επεισόδιο μανίας ονομάζεται υπομανία. Πρόκειται για μια αίσθηση ευφορίας, η οποία είναι δυνατό να συνδέεται με ικανοποιητική λειτουργικότητα και αυξημένη παραγωγικότητα. Έτσι, ακόμη κι αν το στενό περιβάλλον του ατόμου μάθει να αναγνωρίζει αυτή τη μεταβολή της διάθεση ως πιθανή διπολική διαταραχή, το ίδιο το άτομο μπορεί να συνεχίσει να αρνείται αυτό το ενδεχόμενο. Ωστόσο, χωρίς τους κατάλληλους θεραπευτικούς χειρισμούς, η υπομανία είναι πιθανό να εξελιχθεί σε σοβαρή μανία ή να μετατραπεί σε κατάθλιψη. Και ας μην ξεχνάμε. Η όποια διάγνωση γίνεται πάντα από ειδικό ψυχικής υγείας.
Πηγη:boro.gr